UBAT PENYAKIT MARAH T______T

Assalamualaikum semua. Okay disebabkan harini aku terlampau rajins, tuh tetibe nak menaip menggunakan jejari montoks ini nguheheh. Harini aku nak cakap pasai  marah. Yee aku faham semua orang pernah mengalami satu sintom yang asyik nak marah aje kan? Aku menulis ni pun berdasarkan pengalaman aku. Hoho. Minggu ni aku asyik rasa nak marah aje. Hurm hurmm jahat kan aku. Mintak maaf pada yang terkenaa :’)
Harini aku ada bace satu buku ni, Gen-Q (GENERASI AL-QURAN KREATIF), aku ada bace sikit tips yang aku rasa patut untuk aku share kat belog ni walaupun tak ada orang baca wuwuwuw Y___Y . fine fine, teruskan menaipp sampai habiss. Dalam buku ni ada kasik tips elak penyakit marah. Mai laa tengokk satt hehe

1)    Kite mesti banyakkan bersabar. Iyee sabar itu separuh daripada iman kan. Pastikan kite sentiasa mengawal perasaan negatip dalam diri kite sebab, sebab ape? Sebab nanti kite boleh hindarkan hati kite jadi beku T__T

2)    Pastu kan kite ni kan wahai manusia sekalian, bile kite dah marah kat org lain tuh, kite jgn tangguh untuk mintak maaf. Sebab meminta maaf dan memaafkan boleh dijauhkan daripada sifat bodoh T___T

3)    Pastu pulak, kite haruslah selalu menghindarkan diri kite daripada sifat benci, dengki, dan dendam terhadap orang lain. Yang ini patut kau buat syuhada oiii. Urmm urmm, akan ku sematkan didalam hati ini -.- . biasanyakan, kalau kite biarkan perasaan negatip tuh bersarang dlm hati, nanti syaiton akan menyukai kite untuk dijadikan teman. Ya Allah aku taknak macam ni Y___Y

4)    Kite mesti jugak memantopkan keimanan kite ni dgn lebih kerap melakukan kebaikkan. Biasanya kalau kite tak buat menda jahatkan, menda jahat pun tak lekat kat kite :))

5)    Tanamkan sikap lemah lembut dan saling menghormati dengan orang lain. Sebab kalau kite asik kurangajar jee kan, orang lain pun takut nak dekat dengan kite :’(

Okaybyematadahmengantuk. Jumpelagientriakandatang.baimuahmuah.





terima kasih baca wahai kengkawan. kalau rajin boleh komen :)

No comments:

Post a Comment